07.06.2008.

naime, prikazano podizanje zastave bilo je drugo ili trece tog dana. prvo, pravo, podizanje zastave nije nikada ni snimljeno. rosenthal nije ni bio na licu mjesta u trenutku autenticnog podizanja zastave. nalazio se na putu ka doticnoj lokaciji. bilo kako bilo, za taj rad je dobio nagradu pulitzer, a fotografija je vec dva dana kasnije dozivjela svoju prvu naslovnicu, a sve sto je poslije uslijedilo i sto i danas traje stvar je opste, americke, kulture. kao nepogesiva slika i simbol, americke, pobjede i slobode dozivjela je brojne inacice, cak je kao dio kompleksa arlington ovjekovjecena i u svojoj spomenik verziji. olako i po navici vjerujemo svojim ocima, a pozicija posmatraca moze se predvidjeti i manipulirati bez vecih problema. potrebna je situacija, okolnosti, prilika i naravno majstor fotografije (photoshop i slicne alate da ne spominjemo).
bez obzira kako je fotografija nastala, spontano ili skoro pa spontano, to ne umanjuje njenu vrijednost, cak ni dokumentarnu, jer tako je moglo biti, a to sto je fotograf pomogao da tako bude i izgleda nije prevelik problem. ono sto je zapravo sporno ne vidi se na primjeru ivo jime i slicnim, vec u situacijama kada neko, svjesno ili ne, manipulira stvarnoscu i oblikuje je onako kako mu odgovara. takva vrsta re-prezentacije stvarnosti uvijek je korak do zloupotrebe, a taj korak, ili vise istih, u pravilu cine fotoreporteri u nastojanju da naprave sto bolju pricu, sto bolju sliku. kao sto i jacksonova primjecuje, ako mislimo da je nesto stvarno, tada to i jeste stvarno, moglo bi se reci i obratno, ali je i ovako dovoljno. problem je sto smo prepusteni milosti i postenju, novinara, fotografa, urednika, pa cak i sponzora koji se oglasavaju u konkretnom mediju. na slican nacin stvarnost koja nam se prezentira ovisi i o tehnici - duzina priloga, likovno oblikovanje (prijelom i/ili dizajn) i drugo. elem, nije sve onako kako izgleda. a ponekad stvarnost nije ni nalik onome sto se pokazuje i prikazuje, ali tragedija je u tome sto mi tu ne mozemo skoro pa nista uciniti. i na kraju, alison jackson na duhovit nacin pokazuje kako se moze jednostavno manipulirati nasim predrasudama i ubjedjenjima i ocekivanjima i stereotipima i to na najbanalnijem primejru, u slucaju tabloidne svijesti. ljubitelji tabloida zele da citaju odredjene vrste prica i gledaju odredjene vrste fotografija o slavnima, te da ih jednostvano vide u izvjesnim situacijama. tabloidi ih upravo zbog njih i kreiraju. sto je najgore to i nije neki problem, ta je simbioza skoro pa bezazlena, narocito u poredjenju sa politickim ili vojnim manipulacijama stvarnosti.
Nema komentara:
Objavi komentar